Beeld en geluid
Foto en video
Computers
Refurbished
Software
Dierenbenodigdheden
Drogisterij
Parfum en cosmetica
Elektronica
Componenten
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Hobby
Knutselen
Modelbouw
Kabels en adapters
Kleding
Schoenen
Tassen en koffers
Koken en tafelen
Keuken apparatuur
Horeca
Muziek en film
Muziekinstrumenten
Parfum en cosmetica
Persoonlijke verzorging
Parfum en cosmetica
Schoenen
Kleding
Tassen en koffers
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Wasssen en drogen
Wonen, woonaccessoires
Kerst
Meubels
Verlichting
Fabrikant: | |
---|---|
EAN-code: | 9789044132588 |
De relatie tussen de gebouwde stad en stadscultuur wordt door denkers, zoals sociaal wetenschappers, en door de makers-ontwerpers van een stad, op uiteenlopende manieren verklaard en benaderd. Ondanks de professionele versnippering gebruiken beide disciplines ook vergelijkbare begrippen, die verwijzen naar mentale processen en suggereren dat de stad 'een denkbeeld' is. De psychologie van de stad laat, vanuit het perspectief van een stadswandeling, zien op welke manier het denkbeeld van de stad zich in ons hoofd nestelt. Hoe 'werkt' onze perceptie van de stad? Op welke manier slaan we ervaringen op in het geheugen? En welke betekenissen kennen we toe aan een stad? De gedragstechnologie van het brein leert dat onbewuste herinneringen vaak het beeld bepalen dat we van straten of buurten hebben. Het onbewuste zorgt er vaak voor dat menselijke keuzes niet gebaseerd zijn op rationeel, gecalculeerde inzichten. Het mag dus niet verbazen dat het 'denkbeeld van de stad' niet louter door ervaringen tijdens een stadswandeling tot stand komt, maar dat ook film, televisie, stripverhalen en andere visuele media hierbij een belangrijke rol spelen. Dit boek gaat dieper in op de mentale processen die het denkbeeld van een stad bepalen. Het is een prikbord voor iedereen die onderzoek wil doen naar de stad en stedelijke cultuur. Uit recent psychologisch onderzoek blijkt dat de rol van het 'onbewuste' een prominentere plaats heeft in het menselijk functioneren dan voorheen werd gedacht. Dit onderzoek is ook gebaseerd op het principe van het 'wilde denken', waarbij het uitputtend observeren en systematisch inventariseren van betrekkingen en verbindingen in wijken en buurten met een fotocamera gebeurt. Over de auteur(s): Dr. Marina Meeuwisse werkt als docent en onderzoeker bij het Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie (EMI) van Hogeschool Rotterdam. Zij is gepromoveerd in de sociale agogiek aan de Vrije Universiteit Brussel. Daarvoor studeerde zij experimentele psychologie en mediapedagogiek aan de Universiteit Leiden. Zij is eveneens fotograaf.